loading...
کامپیوتر و خدمات
احمد ملک محمدی بازدید : 103 چهارشنبه 03 خرداد 1391 نظرات (0)

ویندوز ۲۰۰۰ و ویندوز Me سیستم‌عامل‌هایی هستند که شرکت میکروسافت به بازار ارایه کرده است. آنها به محصولات قبلی این شرکت بسیار شبیه‌اند. در این سیستم‌عامل‌ها نیز مانند سیستم‌عامل‌های قبلی در گوشه‌ی سمت‌چپ Desktop می‌توانید آیکون My Computer و در گوشه‌ی سمت راست پایین صفحه نمایش، ساعت را مشاهده کنید. هنوز هم در این سیستم‌عامل‌ها از طریق منوی Start می‌توان به نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی موجود بر روی سیستم دسترسی پیدا کرد و مانند سایر ویندوزها از طریق برنامه‌ی Contorl Panel است که پیکربندی سیستم انجام می‌شود. 
این دو سیستم‌عامل نیز مسیری به سوی میکروسافت بوده و شاخه‌ای موفق از درخت ویندوز هستند خصوصاً برای کسانی که می‌‌خواهند راه‌ کوتاهتری را برای یک آینده‌ی مطمئن بپیمایند. در حال حاضر از خانواده‌ی ویندوز سه محصول بیش از سایرین مطرح بوده و می‌درخشد: ویندوز Me برای PCهای خانگی، ویندوز ۲۰۰۰ برای ایستگاه‌های کاری شرکت‌ها و ویندوز CE برای کامپیوترهای دستی. 
شرکت میکروسافت هنوز هم به ارایه برخی نسخه‌های به روز شده‌ی محصولات قدیمی خود مانند ویندوز NT ۴.۰ ، ویندوز ۹۵ و ۹۸ می‌پردازد که می‌توان آنها را گرفته و بار گذاری کرد. این شرکت‌از این نسخه‌ها پشتیبانی می‌کند اما از آنجایی که این محصولات دیگر از بازار خوبی برخوردار نیستند لذا بیشتر تمرکز و توجه شرکت میکروسافت بر روی سیستم‌عامل‌هایی مانند ویندوز Me و ۲۰۰۰ است که در حال حاضر مطرح هستند. 
● ویندوز Me 
اگر بخواهید سیستم‌تان را از ویندوز ۹۸ به ویندوز Me ارتقاء دهید باید ۹۵/۵۹ دلار هزینه کنید. ارتقاء سیستم از ویندوز۹۵ به ویندوز Me ۱۰۹ دلار و نصب کامل ویندوز Me، ۲۰۹ دلار هزینه به دنبال دارد. ویندوز Me در سپتامبر ۲۰۰۰ به بازار عرضه شد و در اصل دنباله‌ی ویندوز ۹۵ می‌باشد. این سیستم‌عامل مانند ویندوزهای قبلی دارای ویژگی‌ها و عملکردهایی است که هدف از طراحی آنها، آسان‌تر کردن استفاده و نگهداری از PCهای خانگی است. 
▪ در ابتدای طراحی این سیستم‌عامل سعی شد تا چهار هدف در آن تعقیب شود: 
استفاده‌ی آسان‌تر، ارایه عملکردهای پیشرفته‌ی اینترنتی، پشتیبانی از مجموعه‌ی گسترده‌ای از فرمت‌های چند رسانه‌ای و قادر ساختن PCهای خانگی برای ایجاد یک شبکه بین وسایل الکترونیکی مختلف موجود در خانه. 
این اهداف در میانه‌ی راه‌ کمی تغییر کردند و آن به خاطر این بود که سعی شد هدف دیگری نیز به این اهداف اضافه گردد. هدف مذکور طراحی سیستمی پایدار و با ثبات بود. در هر صورت محصول نهایی یعنی ویندوز Me حاضر، منعکس کننده‌ی تمام اهداف اولیه‌ای است که هنگام شروع طراحی آن در نظر گرفته شده بودند. 
ویندوز Me علاوه بر تمام ویژگی‌های ویندوزx۹ مانند ارتباط با کاربر، یکسری ویژگی‌های دیگر مربوط به فن‌آوری‌های جدید را نیز داراست. برای مثال این سیستم‌عامل ‌آخرین نسخه‌ی برنامه‌ی Windows Media Player است که به کمک آن می‌توان اکثر امور مربوط به چند رسانه‌ای‌ها را انجام داد و نیز نسخه‌ی جدید Windows Movie Maker که برای ویرایش و سازمان‌دهی تصاویر دیجیتالی می‌باشد را شامل می‌شود. 
این سیستم‌عامل از به اشتراک‌گذاری اتصالات اینترنتی، در گاه‌های USB، دیوار آتش و کنفرانس‌های ویدیوییِ اینترنت پشتیبانی می‌کند. در این سیستم ویژگی حفاظت از رونویسی فایل‌ها، پشتیبان فنی و عملکردی بنام System Restore (که برای باز گرداندن سیستم به وضعیت پایدار قبلی وقتی یک خرابی به وقوع می‌پیوندد) گنجانده شده است. 
ویندوز Me بسیار شبیه ویندوز ۹۸ است و از این رو تعداد کمی از کاربران ویندوز ۹۸ تصمیم به ارتقاء سیستم‌عامل‌شان و نصب ویندوز Me می‌گیرند. به همین خاطر هم مخاطبان اصلی ویندوز Me را کاربرانی تشکیل می‌دهند که از ویندوز ۹۵ استفاده می‌کنند و تاکنون سیستم‌شان را به ویندوز ۹۸ ارتقاء نداده‌اند. چنین ارتقایی ایده‌آل‌ترین ارتقاء از سیستم‌عامل قبلی به سیستم‌عامل جدید یعنی ویندوز Me است. 
● ویندوز ۲۰۰۰ 
ارتقاء یک سیستم از ویندوز ۹۵ و یا ۹۸ به ویندوز ۲۰۰۰، ۲۱۸ دلار؛ از ویندوز NT به ویندوز ۲۰۰۰ ، ۱۴۹ دلار و نصب کامل این سیستم ۳۱۹ دلار هزینه به دنبال دارد. این سیستم‌عامل در اصل جانشینی برای ویندوز NT محسوب می‌شود که در فوریه سال ۲۰۰۰ به بازار ارایه شد و دارای چندین نسخه است که عبارتند از :Win ۲۰۰۰ Professional برای ایستگاه‌های کاری و PCهای مستقل؛ Advanced Server ,Win ۲۰۰۰ Server و Data Center Server برای سرویس دهنده‌های شبکه. پس از عرضه‌ی ویندوز ۲۰۰۰ به بازار این سیستم‌عامل به طور موشکافانه‌ای مورد بررسی قرار گرفت و از جانب کاربران با استقبال و پذیرش بسیار خوبی مواجه شد و علت موفقیت آن بدون شک به خاطر زمانی می‌باشد که شرکت میکروسافت صرف طراحی و آزمایش این سیستم نموده است. 
ویندوز ۲۰۰۰ را می‌توان ترکیبی از ثبات موجود در WinNT و عملکردهای Win ۹۸ دانست. علاوه بر قابلیت‌های خوب آن در شبکه‌سازی، کاملاً از اقلام اینترنتی پشتیبانی کرده و از این نظر دارای یک مرورگر منسجم وب، یک Favorit Menu (منویی از میانبرها به سایت‌های وب که کاربر برای رجوع به آنها در آینده، انتخاب کرده‌ است)و قابلیت به اشتراک‌گذاری اتصال اینترنتی است. از طرفی ثبات و امنیت این سیستم نیز از طریق ویژگی‌هایی چون حفاظت از رونویسی‌ فایل‌های سیستم و اعتبارنامه‌ی راه‌اندازها تأمین می‌شود. همچنین این سیستم‌عامل دارای ویژگی‌هایی مانند برنامه‌ی کمکی عیب‌یاب است که استفاده از آن را آسان‌تر کرده است. 
ویندوز ۲۰۰۰ شامل ویژگی‌های دیگری نیز می‌باشد که برای کاربران PCهای قابل حمل می‌تواند مفید واقع شود. برای مثال این سیستم‌عامل دارای یک حالت خواب برای ذخیره‌ی نیروی باتری، مدیریت همزمان‌سازی فایل برای حذف کپی‌هایی از یک فایل مجرد که شامل داده‌های ناهمخوان هستند و یک برنامه‌ی کمکی که نیروی باقی‌مانده‌ی باتری را کنترل می‌کند می‌باشد. 
همچنین ویندوز ۲۰۰۰ از مواردی چون مرور خارج از خط، ارتباط مادون قرمزی، Hot Docking (فرآیند اتصال یک کامپیوتر کیفی به یک ایستگاه هنگام کار کردن آن و فعال ساختن صفحه‌ی نمایش و عملیات دیگر این ایستگاه) و استانداردهای اتصال و اجرا (Plug and Play) پشتیبانی می‌کند. 
شرکت میکروسافت اعلام کرده است که ویندوز ۲۰۰۰ را برای کاربران تجاری، ادارات و کاربرانی که در خانه به امور تجاری می‌‌پردازند طراحی کرده‌ است. 
همچنین ثبات و امنیتی که این سیستم‌عامل ارایه می‌دهد آن را حتی برای PCهای مستقل نیز به صورت انتخابی مناسب در می‌آورد. سؤالی که در اینجا مطرح می‌باشد این است که آیا پرداخت ۲۱۹ دلار برای ارتقاء از ویندوز ۹۸ به ویندوز ۲۰۰۰ آن هم برای کاربران خانگی و یا دفاتر کوچک تجاری مقرون به صرفه و ضروری است یا خیر. 
البته شاید آنها این ارتقاء را بخاطر ویژگی‌هایی که ویندوز ۲۰۰۰ برای کامپیوترهای قابل حمل دارد دوست داشته باشند اما در مورد کاربرانی که هنوز از ویندوز NT و ویندوز ۹۵ استفاده می‌کنند باید بگوییم که این ارتقاء چیزی است که آنها بدان نیاز دارند. به هر حال ویندوز ۲۰۰۰ به خانواده‌ی ویندوز NT تعلق دارد و این خانواده نسبت به سایر سیستم‌عامل‌های شرکت میکروسافت امنیت و ثبات بیشتری ارایه می‌دهد. 
● سخن‌آخر 
با وجود این که مدت زیادی از ورود ویندوز Me و ویندوز ۲۰۰۰ به بازار نمی‌گذرد اما با این حال شرکت میکروسافت در حال طراحی جانشین‌هایی برای این دو سیستم است. البته این شرکت هنوز در مورد جزییات این دو محصول جانشین که Whistler و BlackComb نام دارند چیزی ارایه نکرده است. لذا اطلاعات ما در مورد آنها بسیار اندک می‌باشد. 
Whistler می‌تواند هم بجای Win Me و هم Win ۲۰۰۰ استفاده شود و BlackComb نیز دنباله‌رو Whistler و یا در حقیقت نسخه‌ی بعدی آن محسوب می‌شود. سیستم‌عامل Whistler براساس هسته مرکزی Win۲۰۰۰ ایجاد شده است و هدف از طراحی آن پایان دادن به شکاف موجود بین سیستم‌عامل‌های خانگی و تجاری شرکت میکروسافت بوده و به وسیله‌ی آن تمام کاربران ویندوز می‌توانند یک سیستم‌عامل را به اشتراک بگذارند. 
این حرکت نباید موجب نگرانی کاربرانی شود که از سیستم‌عامل‌هایWin Me و Win ۲۰۰۰ استفاده می‌کنند. چرا که شرکت میکروسافت منابع بسیاری را در ویندوز ۲۰۰۰ و ویندوز Me به کار گرفته تا بتواند محصولاتی را تولید کند که می‌توان ادعا کرد بهترین‌های میکروسافت هستند. همانطور که ویندوز ۲۰۰۰ یک ارتقاء خوب و مناسب برای کاربران ویندوز NT محسوب می‌شود، می‌توان گفت که ویندوز Me نیز یک ویندوز ۹۸ غنی شده و پیشرفته می‌باشد. 
شاید بتوان گفت که بهترین کاربرد ویندوز Me می‌تواند برای کاربران ویندوز ۹۵ باشد البته قبل از‌ این که آنها به فکر استفاده از سیستم‌عامل Linux بیافتند. شاید دلیل روی آوردن میکروسافت به طراحی سیستم‌عامل‌های جدیدتر و دلزدگی آن از Win ۹x وجود شباهت‌های زیاد میان ویندوز ۹۸ و ویندوز Me باشد. 
چیز دیگری که در مورد سیستم‌عامل Whistler می‌دانیم این است که شرکت میکروسافت می‌خواهد آن را طوری طراحی کند که قابلیت اتصال به هر چیزی را داشته باشد و به PC این توانایی را بدهد تا مانند یک واحد کنترل، نحوه‌ی کار وسایل مصرف کننده را طوری تنظیم کند که از عملکرد مناسبی برخوردار شوند. 
چیز دیگری که در مورد سیستم‌عامل‌های آینده‌ی شرکت میکروسافت گفته می‌شود این است که آنها بر اساس ویژگی NET طراحی شده‌اند و با چنین طراحی، شرکت میکروسافت می‌‌خواهد اهمیت رو به رشد اینترنت را نشان دهد. 
چنین ابتکارعمل‌هایی ظاهراً در جستجوی روش‌هایی برای تغییر وب است تا آن را از شکل امروز خود که ترکیبی از سایت‌های میزبان بوده و افراد می‌توانند از طریق آنها به یکسری خدمات دسترسی پیدا کنند در بیاورد. در حال حاضر خدمات ارایه شده توسط این سایت‌ها براساس نیاز کاربران دچار تحول و تغییر می‌شود. شرکت میکروسافت سعی می‌کند با استفاده از ابتکار .NET به کاربران اجازه دهد تا داده‌هایی چون یک آدرس را بر روی هر وسیله‌ای مانند فراخوان(Pager) به روز کنند و در چنین حالتی آنها می‌توانند به طور خودکار این داده‌ها را بر روی سایر وسایل خودنیز داشته باشند. 
شرکت میکروسافت در خصوص فن‌آوری .NET ویژگی‌های زیر را نیز بیان می‌کند باعث افزایش کنترل بر روی تجارب کامپیوتری کاربران شده و به این ترتیب آنها را فعال‌تر می‌سازد. 
از برنامه‌های کاربردی ، داده‌ها و سرویس‌های توزیع شده در سراسر اینترنت می‌توان استفاده کرد. 
براساس پروتکل XML که برای استاندارد کردن فن‌آوری‌های اینترنت می‌باشد طراحی شده است. 
می‌تواند عوامل محرک برای رشد تجاری را شناسایی کند. 
شرکت میکروسافت در مورد نحوه‌ی عملکرد واجرای .NET در سیستم‌عامل‌های آینده‌ی خود هیچ جزییاتی را ارایه نداده است اما به این موضوع اشاره کرده است که محصولات آینده‌ی خود را تحت عنوان Windows .NET به بازار ارایه خواهد کرد. این شرکت اعلام کرد که اولین نسخه‌ی Windows .NET یعنی Whistler امسال به بازار عرضه خواهد شد. 
البته ظهور ویندوز Me و ویندوز ۲۰۰۰ خود پایانی برای Win ۹x و دروازه‌ای به سوی ویندوزهای آینده محسوب می‌شود. همچنین می‌توان به این نتیجه رسید که چگونه فن‌آوری .NET توانسته است بر روی سیستم‌عامل‌های شرکت میکروسافت تأثیر بگذارد. آن طور که خود شرکت مدعی است زمان چندانی برای ملاقات با این سیستم‌عامل جدید باقی نمانده است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    آیا از کامپیوتر اطاعات دارید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 14
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 17
  • بازدید ماه : 14
  • بازدید سال : 106
  • بازدید کلی : 3,137